ikona telefonu 730 36 83 83     

ikona telefonu 730 96 84 88      

ikona telefonu 515 95 22 95     

ikona maila Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.     

separator     

 


 

Kiedy dokonuje się wpisów do książki obiektu budowlanego?

Książka Obiektu Budowlanego (KOB) to zbiór najważniejszych dokumentów, w których znajdują się informacje na temat okoliczności eksploatacji budynku. Dokument ten ma obowiązek prowadzić właściciel danego obiektu lub jego zarządca. Nie zawsze jednak istnieje konieczność jej zakładania. Kiedy dokonuje się wpisów do Książki Obiektu Budowlanego i jakie jest jej znacznie? Odpowiedzi na te i inne często zadawane pytania związane z KOB zawarliśmy w dalszej części wpisu.

Książka Obiektu Budowlanego — najważniejsze informacje

Kwestie związane z prowadzeniem Książki Obiektu Budowlanego reguluje przede wszystkim § 3 pkt 1 Rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 3 lipca 2003 r. w sprawie książki obiektu budowlanego. Zgodnie z tym aktem prawnym musi ona występować w formacie A4 i być wykonana w sposób trwały, aby zachowała swoją przydatność w całym okresie użytkowania obiektu. W załączniku do rozporządzenia zamieszczono wzór książki, który służy do opracowywania gotowych zeszytów. Wyznaczone są w nich rubryki do dokonywania wszelkich wpisów z zakresu czynności i zdarzeń, jakie miały miejsce podczas eksploatacji obiektu.

Zgodnie § 4 ww. Rozporządzenia każda książka powinna mieć również strony ponumerowane i stosownie zabezpieczone przed ich usunięciem czy wymianą. Jeśli zostanie wypełniona cała, należy założyć jej kolejny tom.

budowa

Kiedy konieczne jest prowadzenie książki obiektu budowlanego?

Nie wszystkie typy budynków wymagają zakładania KOB. Jest to jednak bezwzględnie wymagane w przypadku obiektów, w których prowadzona jest jakakolwiek działalność gospodarcza, a więc m.in. biura, sklepy, restauracje, pensjonaty, hotele, hale produkcyjne, sanatoria, siłownie, pomieszczenia szkolne i sale wykładowe, wszelkie powierzchni usługowe itd.

Zgodnie z art. 93 pkt 9 Ustawy o prawie budowlanym brak prowadzenia książki, gdy jest to obowiązkowe, stanowi wykroczenie i grozi grzywną w wysokości nawet do 5000 zł.

Jakie informacje powinny się znaleźć w książce obiektu budowlanego?

Jak już zostało wspomniane, w Książce Obiektu Budowlanego powinny być odnotowane wszelkie okoliczności zachodzące podczas eksploatacji obiektu budowlanego. Od momentu jej założenia musi być systematycznie uzupełniana przez cały okres użytkowania. Przy każdym wpisie należy uwzględnić dane identyfikujące dokument będący przedmiotem wpisu i określać zawarte w nim ustalenia. Trzeba też podać dane osoby, która wystawiła opisywany dokument. Wszelkie adnotacje w KOB mają być zwięzłe i jasne, aby uniknąć ewentualnych nieporozumień wynikających z błędnego lub niezrozumiałego sformułowania. Oprócz tego do książki dołączane są odpowiednie dokument, np. protokoły przeprowadzonych kontroli, ekspertyzy dotyczące stanu technicznego, dokumentacja budowy, dokumentacja podwykonawcza, decyzje dotyczące obiektu itd. To na ich podstawie dokonywane są decyzje o przeprowadzeniu określonych czynności związanych z użytkowaniem obiektu, dlatego też powinny one zostać uwzględnione w książce jako załączniki.

Nasza firma zajmuje się zakładaniem i prowadzeniem Książki Obiektu Budowlanego na potrzeby Klientów. Zapewniamy wówczas profesjonalną obsługę w zakresie uzupełniania dokumentów i wpisy dotyczące nowych zdarzeń zaistniałych w trakcie eksploatacji nieruchomości. Zapraszamy do skorzystania z naszych usług.