Co daje podstawę do reklamacji usterek przy odbiorze mieszkania?
Coraz chętniej korzystamy z usług deweloperów. Zakup mieszkania lub domu z rynku pierwotnego to dla wielu osób wyznacznik dobrego stanu technicznego nieruchomości, jednak rzeczywistość potrafi zaskakiwać. Aby uniknąć problemów, najlepiej zdecydować się na odbiór mieszkania z pomocą eksperta. Wyjaśniamy, jakie usterki w odbieranym mieszkaniu są podstawą do reklamacji.
Na co zwrócić uwagę odbierając mieszkanie?
Odbiór mieszkania od dewelopera ma na celu ocenę stanu technicznego nieruchomości oraz jej zgodności z postanowieniami podpisanej umowy i przepisami prawa budowlanego. Na tym etapie powinniśmy dokładnie sprawdzić wszystkie pomieszczenia i skoncentrować się na znalezieniu ewentualnych wad technicznych, usterek i niedoróbek, które wymagają poprawek i są podstawą do złożenia reklamacji. Aby uniknąć poważnych problemów, najlepiej zdecydować się na odbiór mieszkania z pomocą eksperta, który dokona dokładnych oględzin i sporządzi protokół odbioru mieszkania wraz z opinią techniczną. Pomagamy w odbiorze domów oraz mieszkań od deweloperów dokładnie sprawdzając stan techniczny, standard wykonania robót oraz metraż mieszkania. Dbamy o to, aby na etapie odbioru mieszkania zostały ujawnione wszystkie problemy, które są podstawą do reklamacji.
Jaki usterki są podstawą do reklamacji?
Na etapie odbioru mieszkania mogą zostać ujawnione rozmaite usterki. Obejmują one m.in. wady fizyczne mieszkania, które podlegają rękojmi dewelopera. Podstawą do złożenia reklamacji mogą być wszystkie odstępstwa od postanowień umowy, które wpływają na cenę nieruchomości, jej funkcjonalność oraz są sprzeczne z przepisami prawa budowlanego. Reklamacja może uwzględniać zarówno niedoróbki, które wpływają na estetykę mieszkania, jak i wady utrudniające lub uniemożliwiające przeprowadzkę do zakupionego lokalu. Podstawą do złożenia reklamacji są m.in.:
- nieprawidłowo zamontowane, nieszczelne okna i drzwi,
- krzywe ściany i podłogi,
- niewłaściwie położone tynki,
- zaniżony metraż mieszkania,
- nieprawidłowo wykonane instalacje,
- niezgodny z planem rozkład pomieszczeń,
- niezgodny z ustaleniami umowy standard wykończenia mieszkania,
- wady dotyczące powierzchni dodatkowej, czyli tarasów i balkonów.
W praktyce reklamację podczas odbioru mieszkania składają nieliczni inwestorzy, bo nie są oni w stanie samodzielnie określić, czy lokal jest zgodny z podpisaną umową. Służymy pomocą oraz doświadczeniem podczas odbioru domów i mieszkań, aby żadna z usterek lub poważnych wad nie została pominięta. Dzięki temu będą mogli Państwo wystąpić z reklamacją jeszcze przed przeprowadzką, co pozwoli zaoszczędzić czas oraz uniknąć niepotrzebnego stresu.